Waarom 10.000 stappen per dag ?

Wat is de reden dat je dagelijks 10 000 stappen moet zetten, is dit een doel dat je dagelijks moet halen, of niet? De meeste gadgets hebben deze 10 000 stappen als standaard ingesteld. Maar wat is de reden dat jij deze 10 000 stappen per dag zou moeten zetten en hoe krijg je dat in deze pandemie voor elkaar. Meer daarover lees je in dit artikel.

Wat is de reden dat je dagelijks 10 000 stappen moet zetten, is dit een doel dat je dagelijks moet halen, of niet? De meeste gadgets hebben deze 10 000 stappen als standaard ingesteld. Maar wat is de reden dat jij deze 10 000 stappen per dag zou moeten zetten en hoe krijg je dat in deze pandemie voor elkaar. Meer daarover lees je in dit artikel.

Extra verbrande calorieën door 10 000 stappen per dag.

Gemiddeld ligt het aantal stappen per dag bij de mens op 6.000 stappen. Een mens met een gewicht van 80 kg, verbrand per 1.000 stappen gemiddeld 60 calorieën. Mocht deze persoon zijn dagelijkse stappen verhogen naar 10.000 stappen per dag, dan ligt de verbranding al op 240 calorieën extra. 450 gram aan vet staat ongeveer gelijk aan 3.500 calorieën. Dus theoretisch gezien kan je door je stappen te verhogen van 6.000 per dag naar 10.000 stappen per dag, een extra 900 gram aan vet verbranden per maand als je uiteraard wel zorgt dat je dagelijkse patroon hetzelfde blijft.

Krachttraining in combinatie met 10.000 stappen.

Waarbij het mogelijk is dat andere cardio relatief veel van je lichaam kan vragen, is wandelen een low-impact cardio vorm. Het heeft zelfs een bevorderend effect van het herstel van je krachttrainingen met het verbeteren van de bloedstroom. Vanzelfsprekend zal de 10.000 stappen per dag er niet voor zorgen dat je uithoudingsvermogen enorm verbeterd. Mocht dat je doel zijn, dan is een andere vorm van cardio interessanter voor je. Maar ligt je focus bij krachttraining en wil je een vorm van actief herstel volgen, dan kan de 10 000 stappen een goede richtlijn zijn.

10.000 stappen een positief effect op je gezondheid

10.000 stappen per dag kan meehelpen aan je dagelijkse dosis vitamine D die je binnenkrijgt. Door een lekkere wandeling buiten te maken kan de zon zijn werking doen en voorkom je o.a. dat je in die ‘pandemie-sleur’ terechtkomt. Door actief bezig te zijn om je doelstelling van 10.000 stappen per dag te behalen, voel je een voldaan gevoel als je deze behaald. Dit gevoel kan ook zijn voordelen hebben op de andere taken die je voor die dag hebt staan. Daarnaast is het ook heerlijk om je gedachten leeg te maken, heb je tijdens deze wandeling tijd voor wat muziek of een podcast en kan je bijvoorbeeld je werk even helemaal loslaten.


Tips om stappen doel te behalen

Tijdens deze pandemie mis je bijvoorbeeld die dagelijkse trap naar boven of de wandelingen over de werkvloer, naar het treinstation of de supermarkt. Je zit waarschijnlijk meer thuis en daarom hieronder deze tips om alsnog aan die 10 000 stappen per dag te komen !

1: Maak na je lunch of diner een korte wandeling van 10 minuten. Waar je normaliter tijd zou besteden aan het scrollen op Facebook en Youtube, kan je nu tot zo’n 3000 stappen extra behalen over je dag !

2: Wandel tijdens het tandenpoetsen door je huis. Ervan uitgaande dat je tweemaal daags je tanden poetst voor twee minuten, kan dit voor zo’n 350 extra stappen per dag zorgen.

3: Zorg dat je extra water drinkt. Natuurlijk heeft water drinken meerdere voordelen voor je lichaam, maar ook moet je door het drinken van water vaker naar het toilet. Dit zijn toch maar weer een aantal stappen extra die je zet per dag en kan zou 200 tot 400 extra stappen opleveren.

Geef een reactie

Begin met chatten
Hulp nodig ?
Hallo hoe kunnen we je van dienst zijn ?